úterý 5. února 2013

L7

 Název L7 bývá často mylně vykládán jako jiné označení pro sexuální polohu 69. Ve skutečnosti je to slangový výraz pro slovo square, který se používal hlavně v padesátých letech v USA. Slovo square může potom v angličtině znamenat náměstí, čtverec, cigaretu (tabákovou), nebo hanlivé označení pro osobu co je tzv „out“, a možná ještě spoustu dalšího, můžete si vybrat. Když potom uděláte z palců a ukazováků na rukou čtverec, tak dostanete L7.

 Kapelu L7 znám asi tak od svých patnácti let, kdy jí poslouchal jeden můj kámoš. Mě se v té době líbil jenom jeden song, ten nejprofláklejší, Pretend We´re Dead, a jinak mi to přišlo moc pomalý a nudný. A jak už to tak bývá, někdy v pětadvaceti se mi začali L7 líbit a líbí se mi dodnes.

 Kapelu L7 založila roku 1985 tehdy pětadvacetiletá zpěvačka a kytaristka Suzi Gardner, společně s dvaadvacetiletou zpěvačkou a kytaristkou Donitou Sparks. Původního basáka René Lucase a bubeníka Roye Koutskyho brzo vystřídala devatenáctiletá basačka Jennifer Finch a pětadvacetiletá bubenice Demetra „Dee“ Plakas. Kapela vznikla v Los Angeles, i když Donita Sparks a Demetra Plakas pocházejí z Chicaga. Všechny čtyři předtím působily v různých punkových kapelách, Suzi Gardner zpívala na singlu Slip it in od Black Flag z roku 1984 a psala pro LA Weekly.


L7
 Roku 1987 nahrávají desku s názvem L7, která vychází o rok později. Na bicí na ní hraje ještě Roy Koutsky a je to hudebně takový mix pomalejšího punk rocku, grunge a heavy metalu. Album vychází u labelu Epitaph Bretta Gurewitze z Bad Religion.

 V září 1990 vychází šestipísňové 12“EP Smell the Magic. To je v červenci 1991 doplněno o tři další nahrávky a vydáno na CD. První věc z této desky, skvělá píseň Shove, byla vydána jako debutový singl kapely. Na této desce už mají svůj klasický hutný a těžký zvuk, který dokáže chytnout za... co chcete. Mimochodem, v ČB na Lannovce v krámku Globus International, bylo k sehnání tohle tričko, za tehdy astronomických 250 Kčs :-).

 Téhož roku také L7 zakládají hnutí Pro-choice, které se znaží podporovat právo žen na potrat, což je (nejen) v Americe dodnes hodně kontroverzní téma, a práva žen všeobecně. Zároveň rozjíždějí benefiční koncerty Rock for Choice na podporu tohoto hnutí. Koncerty probíhají deset let, a podpoří je kapely jako Pearl Jam, Nirvana, Red Hot Chili Peppers a Rage Against the Machine.

 Třetí album, Bricks are Heavy, vychází 14. dubna 1992. Produkovaly ho společně s Butchem Vigem ze skupiny Garbage, který sedm měsíců předtím produkoval taky Nevermind od Nirvany. Byla to doba grungeového šílenství, takže se z L7 rázem staly hvězdy a z písně Pretend we´re Dead celosvětový megahit.

Donita Sparks
  V roce 1992 hrají na festivalu v anglickém Readingu, kde mají nějaké problémy s aparátem a musí kvůli tomu pozdržet koncert. Dav pod pódiem začal být netrpělivý a naštvaný, takže házel po kapele bláto a různě ji urážel. V reakci na to si Donita Sparks vytáhla tampon a hodila ho do davu křičíc:„Sežerte můj použitej tampon, zmrdi!“ (Eat my used tampon, fuckers!) a byl klid. Donita Sparks se za to dodneška odmítá omluvit, což se jí ani trochu nedivím.

 Ten samý rok vyvolaly pozdvižení opět v Anglii, když si v zábavném pořadu The Word, opět Donita Sparks, stáhla ke koci songu Pretend We´re Dead kalhoty a dohrála polonahá. Klip je tady a je to dost dobrý.

Roku 1993 se mihly v americkém filmu Point of no Return, který se česky jmenuje z nějakého podivného důvodu Zabiják. Což je mimochodem remake o tři roky staršího francouzko-italského filmu Nikita, v ČR opět kreativně přejmenovaném na Brutální Nikitu…

 O rok později účinkují pod jménem Camel Lips (velbloudí rty) také ve filmu Serial Mum (česky Šest vražd stačí, maminko!), což má být odkaz na vzhled dámského rozkroku v těsných kalhotech. Používá se i výraz camel toe (velbloudí prst).

Hungry for Stink
 Čtvrtá deska, Hungry for Stink, vyšla v červenci 1994. Souběžně s vydáním této desky jela kapela tour na putovním megafestivalu Lolapallooza, kde sdílela pódium s hvězdami té doby, jako například Smashing Pumpkins, Beastie Boys, Green Day a mnoho dalších. Cover verzi jejich písně Fuel my Fire z tohoto alba, pak v roce 1997 natočila britská skupina The Prodigy na desku Fat of the Land.

The Beauty Process: Triple Platinum
 Během natáčení páté desky The Beauty Process: Triple Platinum, na přelomu let 1996 a 1997, odchází z kapely basačka Jennifer Finch, která je rychle nahrazena Gretou Brinkman. Basu na tomto albu nahrávají napůl Donita Sparks právě s Gretou Brinkman. Ta je hned téhož roku vystřídána Gail Greenwoodovou z kapely Belly.

 Zatím poslední album Slap-Happy, vyšlo roku 1999. Jako reklama na tuto desku, přeletělo nad obecenstvem festivalu Lilith Fair probíhajícího v Pasadeně v Kalifornii letadlo s nápisem: “Znuzení? Unavení? Zkuste L7” (Bored? Tired? Try L7). Nazítří přeletělo další letadlo s reklamou, tentokrát na Warped tour festivalu v Asbury Parku v New Jersey. Stálo na ní: “Warped potřebuje více bobrů… s láskou L7” (Warped needs more beaver… love L7). Byla to narážka na poměr mužských a ženských kapel na festivalu.


Dee Plakas
 V tomto roce taky kapela na jednom svém londýnském vystoupení dá do soutěže noc s tehdy čtyřicetiletou bubenicí Demetrou Plakas. Jak to dopadlo jsem nikde nezjistil, někde se píše že šťastný výherce strávil noc v jejich tourbusu, ale kdo ví jak to bylo doopravdy…

 Z kapely pak v této době odchází i Gail Greenwood, kterou vystřídá Janis Tanaka ze sanfrancisské kapely Stone Fox. Tanaka jde později hrát na basu do kapely zpěvačky Pink.

 Od roku 2001 kapela v podstatě neexistuje, Sparks a Plakas spolu hrají v kapele Donita Sparks and The Stellar Moments a Jennifer Finch působí v punkové kapele The Shocker.

 L7 byla kapela, kde nešlo vždy jenom o hudbu. Její členky byly (a jsou) feministické aktivistky a jako takové jsou mnoha lidmi nenáviděny a zatracovány. Spousta rádoby moralistů si na ně s radostí ukáže prstem, ale myslím že jim a jejich posluchačům je to úplně u prdele. Pro hudbu i svoji věc toho udělaly opravdu hodně a to se počítá.



Žádné komentáře:

Okomentovat